PJ Twenty - my story

Skrivet den 2011-11-06 @ 20:38:44

Jag tror det var slutet på 1991, det kan ha vart i början av 1992, åker den liften i den lokala skidbacken då en för mig helt okänd låt spelas, jag gillar den, den har någon slags snowboard/surf wibe som jag inte hört förut, jag kommer hem samma kväll och av någon anledning har jag på headbangers ball på mtv i bakgrunden och hör samma låt, Alive heter den med ett helt okänt band vid namn Pearl Jam. Dagen efter springer jag in på en av de många skivaffärerna som fortfarande finns och hittar debutalbumet Ten, köper det, cyklar hem och lyssnar igenom det, helt galet bra tyckte jag, någonting nytt, en genre som fortfarande inte riktigt finns (Grunge).
Några månader senare ploppar nirvana upp och grungerörelsen blir mainstream etc.
Vintern 1993 är det en stor musikmässa i stan och jag har funnit en jämlike i min förtrollning för grungen och Pearl Jam då i första hand, han lärde mig även om Mother Love Bone och Temple of the dog (banden som står i grund för Pearl Jam), där inhandlas 3 bootlegskivor, 3 livespelningar. Fortfarande köptes mycket vinyl men cdinköpen ökade med dessa.
Sommaren 1994 befinner jag mig i Stockholm för lite Therapy och Aerosmith koncerter, springer in på nån stor skivaffär och köper lite Pearl Jam singlar för att få lite b-sidor som inte fanns med på Ten-plattan.
Det var egentligen först då som den stora förälskelsen började, på en av singlarna låg en låt som hette Yellow Ledbetter.
Åren gick, de släppte en ny skiva var och varannat år, fortfarande låg Ten mig varmast om hjärtat, bytte favoritlåt lite då och då, allt från Once, Even flow, Alive, black osv. Med åren har även nya låtar dykt upp.
Härom året i ett Castle avsnitt så dök Unthought Known upp och en ny kärlek var född, på tal om det, sista vänneravsnittet så tryckte de in Y. Ledbetter och på greatest hitsskivan som kom 06 så släpptes den första gången på en skiva, intressant nog att en låt som aldrig är släppt hamnar på en greatest hits, säger rätt mycket tycker jag.
Sen är vi nu här idag, 2 dagar efter att jag sett dokumentären om deras första 20 år i karriären, helt frälst och glad att det var cameron crowe som fick göra den så hittade jag en ny låt igen från albumet Ten, Release.
Nu hoppas jag bara att de nästa 20 åren blir lika bra som de 20 första varit.

(Det blev lite abrupt slut där, hade massor annat att göra)

Försökte mig på en topp tio utan inbördes ordning, men eftersom den ändras var och varannan dag får vi ta dagens topp 10:
Pearl Jam topp 10


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback